Kurs trwa 3 dni (24 godzin szkoleniowych) i obejmuje 1 spotkanie :
Program I spotkania
Dzień I-III
09:00 – Rozpoczęcie szkolenia
- Zastosowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w zarządzaniu. Przykładowe modele zarządzania (PN-ISO 45001, OHSAS 18001, BS 8800, PN – N 18001). Model systemu zarządzania oparty na koncepcji ciągłego doskonalenia. Rola specjalisty, pełnomocnika, auditora wew., wymagania funkcyjne i pozycja w organizacji.
- Główne założenia PN – ISO 45001 – Zbieżność normy z postanowieniami Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO- OSH 2001). Porównywalność normy PN-ISO 45001 z innymi normami dotyczącymi systemów zarządzania (ISO 9001, ISO 14001) – High Level Structure
- Kontekst organizacji – Zrozumienie organizacji i jej kontekstu, Zrozumienie potrzeb i oczekiwań pracowników i innych stron zainteresowanych, Określenie zakresu systemu zarządzania BHP
- Przywództwo i udział pracowników na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy według PN-N 45001. Zapewnienie zasobów i środków, kierowanie i wspieranie, kultura organizacji, komisja ds. BHP.
- Polityka Bezpieczeństwa i Higieny Pracy według PN-ISO 45001. Zobowiązanie Najwyższego Kierownictwa do ustanowienia, wdrożenia i utrzymywania.
- Rola, odpowiedzialność i uprawnienia w systemie BHP
- Konsultowanie i udział pracowników (czas, szkolenie, zasoby, dostęp do informacji, udział w procesach planowania i realizacji działań na rzecz systemu).
- Planowanie działań na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy
- Działania odnoszące się do ryzyk i szans, Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyk i szans
- Wymagania prawne i inne. Podstawowe wymagania prawne obowiązujące w każdej organizacji. Wymagania prawne i inne według PN-ISO 45001 (identyfikacja, przykłady podstawowych wymagań prawnych oraz innych, sposoby nadzorowania).
- Cele BHP i planowanie ich osiągania. Zgodność z polityką BHP, mierzalność, monitorowanie, komunikowanie, aktualizowanie. Planowanie realizacji celów.
- Wsparcie. Określenie zasobów niezbędnych do wdrożenia, funkcjonowania i nadzorowania systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według PN-ISO 45001 (zasoby finansowe, rzeczowe, sprzęt techniczny, technologia, zasoby ludzkie, wiedza oraz umiejętności specjalistyczne).
- Zadania i pozycja: Służby bhp, Komisji bhp, Społecznego Inspektora Pracy
- Analiza konieczności posiadania kompetencji, kształcenia i wykształcenia. Świadomość. Wykształcenie świadomości odnośnie istotności i ważności działań, regulacje prawne w sprawie szkolenia. Zasady szkolenia w dziedzinie BHP. Wymagane kompetencje
- Komunikacja Przepływ informacji (formy komunikowania, kanały informacji, kierunki informacji, przebieg informacji). Komunikowanie się według PN-ISO 45001. Przykłady komunikacji zewnętrznej oraz wewnętrznej
- Udokumentowane informacje według PN-ISO 45001. Rodzaje udokumentowanych informacji. Tworzenie ich i aktualizacja. Sposób nadzorowania.
- Działania operacyjne. Planowanie i nadzór operacyjny. Wymagania ogólne dot. procesów, eliminowanie zagrożeń i zmniejszanie ryzyk związanych z BHP, zarzadzanie zmianą
- Dostawy. Wymagania dotyczące dostaw, wybór i ocena wykonawców z uwzględnieniem kryteriów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy według PN-ISO 45001. Outsourcing
- Wymagania dotyczące środków ochrony indywidualnej. Zasadnicze wymagania dla środków ochrony indywidualnej, procedury oceny zgodności oraz sposób oznakowania środków ochrony indywidualnej.
- Nadzór nad infrastrukturą. Minimalne wymagania dotyczące środków pracy użytkowanych w miejscach pracy. Nadzorowanie obiektów budowlanych – przeglądy obiektów
- Gotowość i reagowanie na wypadek awarii. Ocena wyników działania. Monitorowanie, pomiar, analizy i ocena realizacji. Ocena zgodności.
- Monitorowanie według PN-ISO 45001 Metody, zapisy dotyczące monitorowania, interpretacja wyników obserwacji, przewidywanie potencjalnych skutków
- Przegląd zarządzania – dane wejściowe i wyjściowe. Podejmowanie decyzji.
- Incydenty, niezgodności oraz działania korygujące według PN-ISO 45001
- Organy nadzorujące warunki pracy i uprawnienia tych organów. Służba bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy, Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Urząd Dozoru Technicznego.
- Pomiary środowiska pracy. Podstawowe obowiązki pracodawcy wynikające z rozporządzenia.
- Ocena ryzyka zawodowego jako element zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Metody oceny ryzyka zawodowego (ocena ryzyka zawodowego metodą Risk Score, metodą Pięciu Kroków).
- Prace szczególnie niebezpieczne (rodzaje prac, wymagania dotyczące realizacji).
- Przeciwdziałanie poważnym awariom przemysłowym.
- podstawowe wymagania zdefiniowane w obowiązującym rozporządzeniu w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
- Pierwsza pomoc i ochrona przeciwpożarowa Podstawowe zabiegi resuscytacyjne. Obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
- Badanie wypadków przy pracy
- Podstawowe informacje dotyczące wypadków pracowniczych. Definicje, związek wypadku z pracą, obowiązki związane z wypadkami, dokumentacja związana z wypadkami.
- Zdarzenia potencjalnie wypadkowe (definicje, przykłady zdarzeń)
- Choroby zawodowe (postępowanie w związku ze zgłoszeniem choroby zawodowej, świadczenia z tytułu choroby zawodowej, dokumentacja, zapobieganie chorobom zawodowym)
13:00 – Przerwa obiadowa,
17.00 – Podsumowanie dnia