Kurs trwa 3 dni (24 godziny lekcyjne):
Program spotkania
DZIEŃ I-III
09:00 Rozpoczęcie szkolenia
- Zastosowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w zarządzaniu.
Przykładowe modele zarządzania (PN-ISO 45001, OHSAS 18001, BS 8800, PN - N 18001). Model systemu zarządzania oparty na koncepcji ciągłego doskonalenia. Rola specjalisty, pełnomocnika, auditora wew., wymagania funkcyjne i pozycja w organizacji. - Główne założenia PN – ISO 45001
Zbieżność normy z postanowieniami Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO- OSH 2001). Porównywalność normy PN-ISO 45001 z innymi normami dotyczącymi systemów zarządzania (ISO 9001, ISO 14001) – High Level Structure - Kontekst organizacji
Zrozumienie organizacji i jej kontekstu, Zrozumienie potrzeb i oczekiwań pracowników i innych stron zainteresowanych, Określenie zakresu systemu zarządzania BHP - Przywództwo i udział pracowników na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy według PN-N 45001
Zapewnienie zasobów i środków, kierowanie i wspieranie, kultura organizacji, komisja ds. BHP. - Polityka Bezpieczeństwa i Higieny Pracy według PN-ISO 45001.
Zobowiązanie Najwyższego Kierownictwa do ustanowienia, wdrożenia i utrzymywania. - Rola, odpowiedzialność i uprawnienia w systemie BHP
- Konsultowanie i udział pracowników (czas, szkolenie, zasoby, dostęp do informacji, udział w procesach planowania i realizacji działań na rzecz systemu).
- Planowanie działań na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy
Działania odnoszące się do ryzyk i szans, Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyk i szans - Wymagania prawne i inne.
Podstawowe wymagania prawne obowiązujące w każdej organizacji. Wymagania prawne i inne według PN-ISO 45001 (identyfikacja, przykłady podstawowych wymagań prawnych oraz innych, sposoby nadzorowania). - Cele BHP i planowanie ich osiągania
Zgodność z polityką BHP, mierzalność, monitorowanie, komunikowanie, aktualizowanie. Planowanie realizacji celów. - Wsparcie
Określenie zasobów niezbędnych do wdrożenia, funkcjonowania i nadzorowania systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według PN-ISO 45001 (zasoby finansowe, rzeczowe, sprzęt techniczny, technologia, zasoby ludzkie, wiedza oraz umiejętności specjalistyczne). - Zadania i pozycja: Służby bhp, Komisji bhp, Społecznego Inspektora Pracy
- Analiza konieczności posiadania kompetencji, kształcenia i wykształcenia. Świadomość.
Wykształcenie świadomości odnośnie istotności i ważności działań, regulacje prawne w sprawie szkolenia. Zasady szkolenia w dziedzinie BHP. Wymagane kompetencje - Komunikacja Przepływ informacji (formy komunikowania, kanały informacji, kierunki informacji, przebieg informacji).
Komunikowanie się według PN-ISO 45001. Przykłady komunikacji zewnętrznej oraz wewnętrznej - Udokumentowane informacje według PN-ISO 45001
Rodzaje udokumentowanych informacji. Tworzenie ich i aktualizacja. Sposób nadzorowania. - Działania operacyjne. Planowanie i nadzór operacyjny
Wymagania ogólne dot. procesów, eliminowanie zagrożeń i zmniejszanie ryzyk związanych z BHP, zarzadzanie zmianą - Dostawy
Wymagania dotyczące dostaw, wybór i ocena wykonawców z uwzględnieniem kryteriów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy według PN-ISO 45001. Outsourcing - Wymagania dotyczące środków ochrony indywidualnej
Zasadnicze wymagania dla środków ochrony indywidualnej, procedury oceny zgodności oraz sposób oznakowania środków ochrony indywidualnej. - Nadzór nad infrastrukturą
Minimalne wymagania dotyczące środków pracy użytkowanych w miejscach pracy. Nadzorowanie obiektów budowlanych – przeglądy obiektów - Gotowość i reagowanie na wypadek awarii
- Ocena wyników działania. Monitorowanie, pomiar, analizy i ocena realizacji. Ocena zgodności.
- Monitorowanie według PN-ISO 45001 Metody, zapisy dotyczące monitorowania, interpretacja wyników obserwacji, przewidywanie potencjalnych skutków
- Przegląd zarządzania – dane wejściowe i wyjściowe. Podejmowanie decyzji.
- Incydenty, niezgodności oraz działania korygujące według PN-ISO 45001
- Organy nadzorujące warunki pracy i uprawnienia tych organów.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy, Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Urząd Dozoru Technicznego. - Pomiary środowiska pracy.
Podstawowe obowiązki pracodawcy wynikające z rozporządzenia. - Ocena ryzyka zawodowego jako element zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Metody oceny ryzyka zawodowego (ocena ryzyka zawodowego metodą Risk Score, metodą Pięciu Kroków). - Prace szczególnie niebezpieczne (rodzaje prac, wymagania dotyczące realizacji).
- Przeciwdziałanie poważnym awariom przemysłowym.
podstawowe wymagania zdefiniowane w obowiązującym rozporządzeniu w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. - Pierwsza pomoc i ochrona przeciwpożarowa Podstawowe zabiegi resuscytacyjne.
Obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony przeciwpożarowej. - Badanie wypadków przy pracy
- Podstawowe informacje dotyczące wypadków pracowniczych.
definicje, związek wypadku z pracą, obowiązki związane z wypadkami, dokumentacja związana z wypadkami. - Zdarzenia potencjalnie wypadkowe (definicje, przykłady zdarzeń)
- Choroby zawodowe (postępowanie w związku ze zgłoszeniem choroby zawodowej, świadczenia z tytułu choroby zawodowej, dokumentacja, zapobieganie chorobom zawodowym)
13.00 Przerwa obiadowa
17:00 Podsumowanie dnia
17.00 - Egzamin prowadzony przez niezależnych Ekspertów TÜV Nord Polska ostatniego dnia szkolenia.